Cees van der Lee over de VGN e-Learnshop

Of je medewerkers online laat leren, is niet meer de vraag. Maar wel hoe je die online modules makkelijk kan aanbieden. Precies daarvoor is de VGN e-Learnshop opgericht. Lees hier over de voordelen van de VGN e-Learnshop en de combinatie met het Pynter platform. Aan het woord is Cees van der Lee, opleidingsadviseur bij NOVO/Cosis en sinds het begin betrokken bij de VGN e-Learnshop. NOVO maakt nu ruim vier jaar gebruik van het Pynter platform.


Wat is het?

In de virtuele etalage van de VGN e-Learnshop staan e-learningmodules speciaal voor de VG-sector. Het aanbod bestaat uit modules rondom verpleging, verzorging en begeleiding, ook ingedeeld naar doelgroep, maar ook over veiligheid en persoonlijke ontwikkeling. Je moet dan denken aan medicatie toedienen, epilepsie, katheteriseren, BHV, HACCP en nog veel meer. De makers zijn commerciële marktspelers maar ook VG-instellingen zelf.


What’s in it for me?

Als VG-instelling hoef je nog maar twee stappen te doen om een medewerker een module te laten volgen: licenties kopen in de webshop en de bestanden vervolgens uploaden in het eigen leermanagementsysteem (lms). Voor de leden van de VGN e-Learnshop is namelijk veel geregeld.
Aanbieders selecteren, onderhandelen over de prijs van de module, contracten tekenen en vervolgens de bestanden delen, dat is allemaal niet meer nodig. De webshop neemt dat allemaal uit handen en biedt aantrekkelijk geprijsde modules die relevant en nodig zijn voor VG-medewerkers.

VGN e-Learnshop en een LMS?

Modules aanschaffen in de shop is simpel, maar de koppeling tussen de shop en het leermanagementsysteem moet goed werken. NOVO werkt al jaren met Pynter en is daar zeer tevreden over. De korte lijnen met het Pynter-team maakte dat eventuele problemen met de koppeling direct werden opgelost. Op die manier konden de NOVO-medewerkers als een van de eersten zonder problemen de modules uit de VGN e-Learnshop volgen. En die ervaring betaalt zich nu uit. Het Pynter platform zorgt voor de koppeling en herkenbaarheid voor de medewerkers, de VGN e-Learnshop zorgt voor de gevarieerde content!

Voordelen van de VGN e-Learnshop in combinatie met Pynter

- De koppeling tussen de webshop en Pynter werkt al jaren goed
- Licenties in de shop kopen en direct uploaden in Pynter
- Content van andere partijen op één plek aan medewerkers aanbieden
- Een herkenbaar platform voor de medewerkers, maar toch met content van derden
- Op één plek modules van diverse aanbieders inkopen
- Overzicht van gekochte en gebruikte modules

Voorwaarden

lidmaatschap van de VG-branchevereniging lidmaatschap van de VGN e-Learnshop
VGN e-Learnshop

33 instellingen met 76.000 medewerkers
VGN-branchevereniging

165 instellingen met 159.000 medewerkers (2014)

Alliade, Philadelphia, ’s Heeren Loo, Cosis en InteraktContour zijn enkele van die 33 instellingen die producten uit de VGN e-Learnshop afnemen. De kleinste instelling die lid is, heeft 120 medewerkers en de grootste 13.000!


Meer informatie over de VGN e-Learnshop




Casus: Blended leren met Pynter & Vanboeijen Opleidingscoördinator Karla Okken vertelt over het Pynter platform bij Vanboeijen

Leren & leertrajecten mogelijk maken

Vanboeijen omarmt het werkplekleren en heeft daarvoor het Pynter platform nodig. Samen met haar collega’s van de afdeling Opleiding en Ontwikkelen heeft Karla leertrajecten opgezet. De eerste stap is dat de medewerker zelf aanklopt met zijn dilemma. Na analyse daarvan start het blended lerentraject op het Pynter platform. Je begint bij een probleem en na gerichte training blijft alleen de passende oplossing hangen. Missie geslaagd !


Opdrachten maken vanuit praktijk

Veel theorie die niet altijd aansloot bij (complexe) cliëntvragen en leervragen van begeleiders van Vanboeijen, dat moest anders! Dus nu doen Karla en haar collega’s het precies andersom: het leertraject begint bij de praktijk. In een besloten digitale leergroep op Pynter werken medewerkers aan een praktijksituatie. Na relevante theorie en opdrachten gefocust op concrete praktijkcasussen zie je duidelijk dat de medewerker zich ontwikkeld hebben. In een volgende probleemsituatie weet de medewerker veel beter wat hij/zij kan doen.


Kennis delen en vinden

Een van de pijlers van Pynter is kennis delen en ook voor Vanboeijen is dit een belangrijk punt. In de besloten groep delen medewerkers opdrachten met elkaar. Feedback geven, onderling contact binnen het teamforum en vragen tussendoor aan de trainer stellen: kennis delen all over the place! En het leuke is dat het leerproces voor medewerkers zo inzichtelijk is op Pynter dat ze niet alleen hun eigen ontwikkeling zien, maar ook die van de collega’s. En waar leerde je ook alweer zoveel van? Juist, van het delen met je collega’s.


Laagdrempelig & uitnodigend & overzichtelijk

Pynter is een vrolijk platform waar medewerkers graag inloggen. Voor alle kleine dingen rondom hun opleiding (‘waar is dat document nu ook alweer?’, ‘hoe laat begint de training eigenlijk?’) kijken ze op Pynter. Dat scheelt voor de medewerkers. Én voor Karla en haar collega’s van de afdeling Opleiding & Ontwikkelen: ze krijgen veel minder telefoontjes over het administratieve proces!

Belangrijker nog: medewerkers kunnen nu zelf zien hoe hun opleidingsproces verloopt: welke opdrachten hebben ze al gedaan, welke feedback hebben ze gekregen, welke training moeten ze nog doen om te voldoen aan hun scholingsplicht, etc. En die overzichtelijkheid verhoogt de motivatie enorm, volgens Karla.

Kortom: medewerkers leren heel veel op Pynter én van hun collega’s!


De voordelen van Pynter volgens de opleidingscoördinator op een rijtje

- Betere registratie en beter beheer van kennis die al in huis is
- Ontzorging van managers en teamleiders
- Besparingen op de vervangingskosten van het uitplannen van gehele teams voor trainingen
- Laagdrempelige toegang voor medewerkers
- Medewerkers volgen eigen proces beter en nemen meer regie over hun ontwikkeling
- Medewerkers hebben beter overzicht over administratieve kant van trainingen en de afdeling Opleiding en Ontwikkelen ontvangt daarover minder vragen
- Perfecte aansluiting bij werkplekleren: makkelijker faciliteren van deze vorm van leren - Makkelijk feedback geven op collega’s: bevordering van het sociale leren

Wil je meer weten? Pynter inzetten voor werkplekleren bij je organisatie? Kom bij ons langs!




Karla’s tip voor andere opleidingsmensen:

eigenlijk kan alles met Pynter! Beperk je niet tot het systeem want door middel van overleggen blijkt er veel meer mogelijk met het platform dan je in eerste instantie dacht.
Van experiment naar werkplekleren
“Dit jaar zijn we met zes teams gestart in experimentele leertrajecten: medewerkers hebben dan alle ruimte om ons te vertellen wat we goed doen en wat anders kan of moet. De teams die hier aan meewerken zijn heel enthousiast over het concept en gemotiveerd om mee te werken aan de ze proef. Het levert ons tegelijkertijd de ‘bestpractices’ om in 2017 helemaal over te gaan van oud naar nieuw, dus van traditionele cursussen en trainingen naar werkplekleren.”
Vanboeijen is specialist op het gebied van zorg en begeleiding voor mensen met een verstandelijke beperking met bijkomende psychiatrie. Vanboeijen bedient een gevarieerde doelgroep: oud & jong, licht & meervoudig gehandicapt, ambulante zorg, gezinsbegeleiding en meer. Hun interne tweejarige interne opleiding voor verstandelijk gehandicapten & psychische problematiek draagt bij aan de kwaliteit van zorg en begeleiding voor deze doelgroep.
Cijfers uit 2014

Cliënten: 720 (+ extramuraal 315)
Medewerkers: 1700 (985 fte)

Afdeling O2 Opleiding en ontwikkelen – 10 medewerkers, zuurstof voor de organisatie
Hoofdkantoor in Assen
Locaties in Assen, Hoogeveen, Meppel, Steenwijk, Roden, Havelte, Grolloo, Anderen en Broekhuizen 60-jarig bestaan in 2015!



“Innoveren is gewoon beginnen” Maaike Huizing, regisseur herplaatsing bij Promens Care en NOVO, vertelt over haar ervaringen met Pynter.

PIT in je loopbaan

Een traject rondom herplaatsing vormgeven. Voer je dan persoonlijke intake-gesprekken met iedereen? Regisseur herplaatsing Maaike Huizing dacht direct aan Pynter en zette het PIT-traject op. Je volgt een soort cursus op Pynter om na te denken over de keuzes die je maakt en gemaakt hebt in je loopbaan. Hoofdthema’s zijn dingen als Waar sta ik, Wie ben ik en Wat wil ik. Het kost tijd om hierover te reflecteren en te ontdekken welke eerste stap je zet, dus vandaar dat een online traject dat altijd beschikbaar is, ideaal is. Duurzame inzetbaarheid komt zo dichterbij, net als het makkelijker uitwisselen van personeel tussen de locaties.


Het opzetten van een traject op Pynter: leuk om te doen maar ook leuk om te maken

Maaike begon haar collega’s te vragen naar hun stokpaardjes: Welke hulpmiddelen vanuit P&O en Opleidingen gebruik je het liefst? En past daar een leuk online testje of filmpje bij? Samen met vijf collega´s kwam Maaike helemaal in de flow en dat moest wel want ze hadden maar drie maanden om hun traject vorm te geven. De ingrediënten: een bak met leuke dingen van inhoudsdeskundigen op het gebied van duurzame inzetbaarheid een enthousiaste projectgroep en een slavendrijver als projectleider. Ze waren fanatiek en ze gingen snel. Team Pynter hielp daarbij door alles meteen online te zetten. Leverden mensen wat in, dan stond het razendsnel op de Pynter-omgeving en zag het er direct mooi uit. ‘Wow, heb ik dat gemaakt?’ – ‘Ja! En zou je het dan ook nog een beetje kunnen aanpassen misschien?’


Hoe begin je met iets nieuws?

Uiteindelijk was de module na korte tijd af. De makers waren tevreden, na wat terughoudendheid werd het traject geaccepteerd en staat PIT inmiddels op eigen benen. Maar hoe start je nu met zoiets nieuws? Vanuit transitiemanagement weet Maaike dat je maar gewoon moet beginnen, met iets kleins. Wil je verandering? Begin maar! Maak wat stapjes en kijk hoe dat is. Als je start met het idee dat je het later altijd nog kan aanpassen, kom je sneller op gang. En met Pynter kun je makkelijk zelf aan de slag. Neem je eigen inhoud, dat waar je veel van weet, vind goede voorbeelden online en ineens heb je je eigen traject op Pynter vormgegeven.


What’s next?

Na dit vernieuwingstraject voor duurzame inzetbaarheid bij Promens Care en NOVO werkt Maaike inmiddels bij de opleiding Management in Zorg en Welzijn aan de Hanzehogeschool. En daar gaat het ook over innoveren! Zo richt de nieuwe voltijdsopleiding zich met name op de ondernemende professional in de zorg. Zorg en technologie spelen daar een belangrijke rol. Hoe handig zou het wel niet zijn om online een vraag aan je huisarts of specialist te kunnen stellen? Samen met Maaike en haar collega’s werkt de nieuwe generatie studenten daar hard aan. En wat je dan kan worden met die opleiding? Regisseur herplaatsing bijvoorbeeld en zo zijn we weer terug bij het PIT-traject op Pynter.


De succesfactoren voor het slagen van het traject PIT in je loopbaan volgens Maaike Huizing:

- Een niet te groot groepje (zij waren met z’n zessen)
- Veel enthousiasme en zin om eraan te werken
- Werktitel: funpark => het traject was leuk om te doen, maar vooral ook leuk om te maken
- Maak gebruik van je stokpaardjes en vorm die om tot een digitale variant
- Ze hadden maar weinig tijd en ze moesten snel resultaat leveren
- Team Pynter gaf goede feedback en publiceerde alles snel en mooi online
- Gewoon doen!




Maaikes tip voor andere opleidingsmensen:

Pynter is bij uitstek iets waarmee je gewoon aan de slag kan gaan. Neem je eigen inhoud en start klein. Het groeit vanzelf uit tot iets groters. Aanpassen kan later altijd nog.
NOVO & Promens Care leveren zorg aan mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Promens Care bedient ook mensen met psychische problematiek. Het gaat om verblijf met en zonder behandeling, specialistische zorg, behandeling, ambulante ondersteuning en dagbesteding.
Cijfers uit 2014 voor NOVO & Promens Care

Cliënten: 1500 & 3400
Medewerkers: 1600 (1000 fte) & 2000 (1550 fte))

NOVO & Promens Care delen:
Hoofdkantoor in Assen
Locaties door heel Groningen en Drenthe (bijna 250 locaties)



Cees Pronk, leidinggevende van de opleidingsafdeling, vertelt over het Pynter platform bij Esdégé-Reigersdaal

Het ruime opleidingsaanbod van Esdégé-Reigersdaal sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk én bij de moderne tijd. Zo zijn de langlopende interne leertrajecten omgezet naar een blended vorm. Medewerkers volgen dan een deel van een training op het Pynter platform en deel in het echt. Voorbereiding via Pynter verhoogt het leerrendement aanzienlijk en tegelijkertijd levert het een kostenbesparing op. Door een aantal verplichte trainingen naar Pynter te verplaatsen, zoals medicatieverstrekking en BHV, heeft deze blended vorm de betaalde opleidingsuren en opleidingskosten behoorlijk omlaag gebracht. Een leuke bijkomstigheid maar de focus ligt natuurlijk op medewerkers ondersteunen zodat zij hun cliënten zoveel mogelijk kwaliteit van leven kunnen geven.


In kleine stappen

Het Pynter platform hiervoor inzetten klinkt heel mooi, maar de praktijk is natuurlijk altijd wat weerbarstiger. Naast een grote groep geïnteresseerden was er ook veel weerstand tegen de digitalisering. De beroepskeuze leek soms een beetje gelijk te staan aan aversie tegen Pynter. De introductie ging dus absoluut niet top-down om weerstand en verzet te vermijden. Een kleine olievlek, kijken of dat werkt en zo langzaam uitbouwen wanneer dat mogelijk is, dat was de opzet. Zorg dat mensen niet te veel last hebben van het digitale leren en mettertijd blijkt Pynter steeds onmisbaarder te zijn voor medewerkers.


Vroeger bereidde ik me helemaal niet voor en nu…

Elke twee jaar doen 1200 medewerkers een blended vorm van BHV-Herhaling. Na wat koudwatervrees ziet 80-90% de voordelen: ze merkten zelf op dat ze dankzij het blended leren via Pynter ineens wél voorbereid naar de praktijkdag kwamen. Door van tevoren wat opdrachten te doen of een video te kijken, wordt de voorkennis geactiveerd en komt de inhoud van een praktijkdag veel beter over – en beklijft de kennis ook veel meer. Samen met de vriendelijke lay-out en de overzichtelijkheid van Pynter zorgde dat voor meer animo voor blended leren onder medewerkers.


Pynter is een…

Als je Cees Pronk, leidinggevende van de opleidingsafdeling van Esdégé-Reigersdaal, vraagt, wat Pynter is, dan komt de vergelijking met een boekenkast. Een mooie boekenkast dat wel! Er hangt allerlei content in en voor de medewerker is het heel eenduidig wat hij moet doen. Als organisatie kun je de content overal vandaan halen, maar op de portal is niet zichtbaar dat er verschillende leveranciers zijn. De medewerker ziet direct wat hij nodig heeft en dat is erg gebruiksvriendelijk.


Eigen content

Om de vergelijking door te trekken: het is makkelijk om zelf boeken aan de bieb toe te voegen. Zelf content ontwikkelen is nu nog vooral de taak van de afdeling opleidingen maar in de toekomst zou Esdégé-Reigersdaal daar graag meer medewerkers voor inzetten. Essentiële kennis voor de organisatie die nu nog in het hoofd van de meest ervaren collega’s zit, zou dan in een e-module op Pynter worden gegoten. Stel je voor: die ervaren orthopedagoog die een e-module maakt over zijn expertisegebied en zo die kennis ontsluit voor alle collega’s binnen de organisatie. Wie wil dat nu niet?


De voordelen van Pynter volgens afdelingshoofd Opleiden & Ontwikkelen op een rij

• Kostenbesparing op opleidingsuren en opleidingsbudget*
• Overzichtelijk en gebruiksvriendelijk voor de medewerker
• Makkelijk om content van verschillende leveranciers op één platform te gebruiken
• Makkelijk om zelf content aan te maken binnen het platform
• Medewerkers komen beter voorbereid op trainingen
• Kennis in de organisatie kan via het LCMS beschikbaar worden gemaakt voor alle medewerkers
• Veel maatwerk mogelijk waarin de eigen wensen terugkomen
*de precieze cijfers geven we je graag zelf!


Wil je meer weten? Pynter inzetten voor een hoger leerrendement, medewerkers in het primaire proces ondersteunen en tegelijkertijd kosten besparen? Kom bij ons langs!




Cees’ tip voor andere opleidingsmensen:

Denk aan de eindgebruiker! Wat hebben zij nodig binnen een lms? Veel learning management systemen zijn gericht op de afdeling opleidingen zodat zij de planning goed kunnen overzien. Maar wie gaat er uiteindelijk gebruik van maken? Dat is de eindgebruiker – en daar is Pynter uitermate geschikt voor. Het is een mooi medewerkersportaal. In de woorden van Cees zelf: “De freaks van de afdeling Opleiden vinden alles interessant, maar doe het voor de eindgebruiker.”
Esdégé-Reigersdaal

levert zorg aan een brede cliëntengroep: mensen met autisme of hersenletsel, chronisch zieken, lichamelijk of verstandelijk beperkten. Ze bedienen kinderen, jongeren en volwassenen. Van ambulante zorg tot woonvoorziening of begeleiding bij sport en recreatie. Er is veel eigen regie en autonomie voor de cliënt, en daarmee dus ook voor de medewerker.
Cijfers uit 2014

Cliënten: 2650
Medewerkers: 2400 (1560 fte)
Afdeling TOVER Training, Opleiding en Vorming Esdégé-Reigersdaal – 8 medewerkers
Hoofdkantoor in Broek op Langedijk
Locaties in Heerhugowaard, Alkmaar, Hoorn en vele andere locaties in West-Friesland, Noordkop en Noord-Kennemerland



Op de grens van functionaliteit en creativiteit: onze vormgever Wynolt aan het woord

Om direct met de deur in huis te vallen: Wynolt Visser is de man. Hij heeft het logo van Pynter bedacht. Iedereen heeft een talent, met dat idee pakte Wynolt z’n iPad erbij. Hij maakte schetsen waarin talenten & mensen centraal stonden. Een paar personen ieder in hun eigen gekleurde ringetje veranderde gaandeweg in alle ringen op elkaar. En klaar was het logo. Een hele verbetering ten opzichte van het eerdere logo, want dat was een paperclip.


Heen en weer pingpongen!

Wynolt Visser is grafisch vormgever en verantwoordelijk voor het uiterlijk van het Pynter platform, de website en onze toekomstige app voor werkplekleren. Het meeste werk komt voor de rekening van het platform. Hij bedenkt hoe de indeling logischer kan. Wat is een goede plek voor dingen en hoe moet het er precies uitzien? Wynolt visualiseert zijn ideeën op de testomgeving van het platform en de collega’s zwermen om zijn bureau en geven feedback. En op die manier werkt Wynolt het liefst, want dankzij dat samenspel van feedback en aanpassingen blijven alleen de beste en leukste dingen over voor de gebruikers.


Berg je voor de ideeën

En die eindgebruiker die thuis op een iPad op het Pynter platform onderweg is, die houdt Wynolt zeker in zijn achterhoofd. Maar als hij echt aan het ontwerpen slaat, dan laat hij dat los. Loslaten en terugkomen, dat zijn woorden die je vaak hoort als je met Wynolt praat. Met zoveel ideeën, dan moet je de gebruiker af en toe kort loslaten. En z’n ideeën loslaten? Ook dat, want Wynolt luistert niet altijd naar de ideeën, dan moet hij het even laten zakken. Een blokje om, of een kopje thee. Maar daarna moet hij er toch aan geloven: de ideeën willen uitgevoerd worden.


En hoe voer je dan zoiets uit?

Voor de app heeft Wynolt nu achttien schermen ontworpen. Het eerste scherm heeft zoekvelden en dat moeten dan geen hoekige velden zijn maar ronde, want dat is vriendelijker. Er moeten ook kleine foto’s in, zoals bij WhatsApp, maar dan wel foto’s die passen bij de doelgroep. Hij ontwerpt ook een chatfunctie voor de app met eigen symbooltjes, want het moet wel eigen zijn. Nu is de vormgeving voor de app voor een deel klaar en gaan de IT-jongens met de techniek aan de slag.


Vorm of inhoud: kip of het ei?

Maar meestal is het precies andersom: de techniek is er al. Een functionaliteit verandert en dan krijgt Wynolt opdracht ook het uiterlijk aan te passen. Nu is Pynter bijvoorbeeld gegroeid en wordt de beginpagina van het platform wat te krap. Er staan veel tegeltjes op en met de foto’s is het ook wel mooi, maar het wordt te vol. Tegels schrappen, experimenteren met de foto’s rechts en de foto’s links om het helderder te maken. Het is net een puzzel. En het resultaat? Binnenkort op uw beeldscherm!


Typisch Wynolt? Typisch Pynter!

De focus van Wynolt is duidelijk: loslaten, terugkomen, eigen, plezier, vernieuwend, anders. En wat zijn de speerpunten van Pynter? Laagdrempelig, doordat dingen op een logische plek staan en het één geheel vormt. En verder: Pynterpaars, een goede leesbare letter en een beetje vrolijk voor de mensen die het gebruiken, dus Wynolt photoshopt er graag wat lachende mensen in. Ja, zo gaat dat. Het moet plezierig zijn!


Volg Wynolt buiten Pynter op zijn eigen website. Zijn werk is te zien tot 18/3/16 op de Erasmus Universiteit Rotterdam. En voor de supersnellen onder ons: tot 28/2/16 is zijn nagebouwde atelier nog te bewonderen in het Fries Museum in Leeuwarden!




Achtergrond Wynolt: grafisch vormgever & kunstenaar!

MBO ICT-lyceum, multimedia design
Kunstacademie Groningen: fotografie en vrije kunst
Sinds 9 jaar zelfstandige, sinds 4 jaar in dienst bij Pynter
Bij Pynter werkt Wynolt met Photoshop en Illustrator
Wynolts tip:

De talentenbalkjes op de nieuwe profielpagina: die zijn mooi!

Het is trouwens best moeilijk om talenten weer te geven op een manier die niet saai is. Het wordt snel statistiek-achtig en als je met procenten werkt, krijg je te veel nadruk op prestatie. Dit is dus perfect!
Mooiste compliment

Mensen worden vrolijk van de vormgeving van Pynter en ze krijgen er een goed gevoel over. Wynolt hoort via collega’s wat gebruikers ervan denken. Maar eigenlijk moet het mooiste compliment over het uiterlijk van Pynter nog komen. Dus laat maar horen, lieve gebruikers!